• 1
  • 2
  • 3


Welkom op de website van Huurdersvereniging InterWhere. 

InterWhere is een onafhankelijke huurdersvereniging. Zij heeft als doel de belangen te behartigen van alle bewoners die een woning huren van Stichting Intermaris in de regio Purmerend/Waterland. InterWhere is een actieve huurdersvereniging, die gericht is op het adviseren van haar leden. 
InterWhere heeft ook een actieve rol ten opzichte van woningcorporatie Intermaris, zowel in gesprekken met de directie als met het managersteam van Purmerend/Waterland. 
Het loont dus om lid te zijn van InterWhere. Met uw steun kunnen wij meer. Word ook lid!

©Shutterstock
Featured

Hoe check je de servicekosten?

Als je een woning huurt in een flatgebouw of appartementencomplex betaal je naast huur ook servicekosten. Wat moet je weten over die kosten? En wat kun je doen als de rekening niet klopt?


Schoonmaak van het trappenhuis, onderhoud van gemeenschappelijk groen. Kosten voor verlichting en verwarming van de centrale hal. Als flat- of appartementsbewoner betaal je voor dit soort zaken een voorschot servicekosten. Je verhuurder mag op servicekosten geen winst maken. De kosten moeten redelijk zijn. En verhuurder hoort de afrekening op tijd te sturen. Vóór 1 juli moet je de afrekening krijgen over de (werkelijk gemaakte) servicekosten van vorig jaar.

 

 Hoe check je de servicekosten?

  1. Als je servicekosten hebt, check dan of je de afrekening op tijd kreeg. De afrekening over 2023 hoort uiterlijk 30 juni 2024 door jou ontvangen te zijn.
  2. Controleer of de afrekening klopt en alleen werkelijk gemaakte kosten in rekening brengt. Dat kun je het beste samen met de buren doen. Of je kunt de bewonerscommissie of huurdersvereniging om hulp vragen.
  3. Vraag bij je verhuurder inzage in de facturen, contracten en andere stukken (van de gemeenschappelijke elektra, het schoonmaakbedrijf, e.d) die de basis vormen voor de afrekening. Dat recht heb je; maak er gebruik van.
  4. Vertel het je verhuurder schriftelijk (per brief of e-mail) als de afrekening volgens jou niet klopt. Leg uit wat er volgens jou mis is en vraag een inhoudelijke reactie. Mogelijk kun je het probleem (samen) oplossen en de afrekening laten corrigeren.
  5. Reageert de verhuurder niet naar tevredenheid op je klacht? Als je in de sociale (gereguleerde) sector huurt kun je de Huurcommissie inschakelen. Wat voor verhuurder je hebt (woningcorporatie of commerciële verhuurder) maakt daarbij niet uit.
  6. Huur je in de vrije sector, met een geliberaliseerd huurcontract? Dan kun je een conflict over de servicekosten aan de kantonrechter voorleggen.
  7. Op 1 juli 2024 ging de ‘Wet betaalbare huur’ in. Daardoor kunnen er volgend jaar meer huurders naar de Huurcommissie als zij een conflict hebben over de jaarafrekening van servicekosten. Als je huurcontract op of na 1 juli 2024 is ingegaan kun je de Huurcommissie inschakelen. Het maakt dan niet meer uit in welke sector je huurt.

Bron: 1 juli 2024, WoonBond 

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren. U kunt deze cookies weigeren. Dit heeft geen invloed op de functionaliteit van de website.