• 1
  • 2
  • 3


Welkom op de website van Huurdersvereniging InterWhere. 

InterWhere is een onafhankelijke huurdersvereniging. Zij heeft als doel de belangen te behartigen van alle bewoners die een woning huren van Stichting Intermaris in de regio Purmerend/Waterland. InterWhere is een actieve huurdersvereniging, die gericht is op het adviseren van haar leden. 
InterWhere heeft ook een actieve rol ten opzichte van woningcorporatie Intermaris, zowel in gesprekken met de directie als met het managersteam van Purmerend/Waterland. 
Het loont dus om lid te zijn van InterWhere. Met uw steun kunnen wij meer. Word ook lid!

©Shutterstock
Featured

Hoe check je de servicekosten?

Als je een woning huurt in een flatgebouw of appartementencomplex betaal je naast huur ook servicekosten. Wat moet je weten over die kosten? En wat kun je doen als de rekening niet klopt?


Schoonmaak van het trappenhuis, onderhoud van gemeenschappelijk groen. Kosten voor verlichting en verwarming van de centrale hal. Als flat- of appartementsbewoner betaal je voor dit soort zaken een voorschot servicekosten. Je verhuurder mag op servicekosten geen winst maken. De kosten moeten redelijk zijn. En verhuurder hoort de afrekening op tijd te sturen. Vóór 1 juli moet je de afrekening krijgen over de (werkelijk gemaakte) servicekosten van vorig jaar.

 

 Hoe check je de servicekosten?

  1. Als je servicekosten hebt, check dan of je de afrekening op tijd kreeg. De afrekening over 2023 hoort uiterlijk 30 juni 2024 door jou ontvangen te zijn.
  2. Controleer of de afrekening klopt en alleen werkelijk gemaakte kosten in rekening brengt. Dat kun je het beste samen met de buren doen. Of je kunt de bewonerscommissie of huurdersvereniging om hulp vragen.
  3. Vraag bij je verhuurder inzage in de facturen, contracten en andere stukken (van de gemeenschappelijke elektra, het schoonmaakbedrijf, e.d) die de basis vormen voor de afrekening. Dat recht heb je; maak er gebruik van.
  4. Vertel het je verhuurder schriftelijk (per brief of e-mail) als de afrekening volgens jou niet klopt. Leg uit wat er volgens jou mis is en vraag een inhoudelijke reactie. Mogelijk kun je het probleem (samen) oplossen en de afrekening laten corrigeren.
  5. Reageert de verhuurder niet naar tevredenheid op je klacht? Als je in de sociale (gereguleerde) sector huurt kun je de Huurcommissie inschakelen. Wat voor verhuurder je hebt (woningcorporatie of commerciële verhuurder) maakt daarbij niet uit.
  6. Huur je in de vrije sector, met een geliberaliseerd huurcontract? Dan kun je een conflict over de servicekosten aan de kantonrechter voorleggen.
  7. Op 1 juli 2024 ging de ‘Wet betaalbare huur’ in. Daardoor kunnen er volgend jaar meer huurders naar de Huurcommissie als zij een conflict hebben over de jaarafrekening van servicekosten. Als je huurcontract op of na 1 juli 2024 is ingegaan kun je de Huurcommissie inschakelen. Het maakt dan niet meer uit in welke sector je huurt.

Bron: 1 juli 2024, WoonBond 

© Getty Images
Featured

Steeds meer gesjoemel met servicekosten

De Huurcommissie zag het aantal zaken over te hoge servicekosten het afgelopen jaar met maar liefst 60% stijgen. In de meeste gevallen kregen huurders gelijk en leverde hen dit een verlaging van honderden euro's op.

Huurders die in 2023 een procedure zijn gestart bij de Huurcommissie kregen in 87 procent van de gevallen gelijk, blijkt uit het jaarverslag. Dat leverde ze gemiddeld een verlaging van € 660,- op. Vooral private verhuurders worden door de Huurcommissie terecht gewezen.

Huurders betalen honderden euro’s te veel

De Woonbond ziet in de toename een duidelijke reden om te hoge servicekosten strenger aan te pakken.

"Het toenemende gesjoemel met servicekosten laat wel zien dat steeds meer verhuurders een verdienmodel maken van het ‘doorberekenen’ van kosten. Hierdoor betalen huurders honderden euro’s te veel. Het moet makkelijker worden om dit soort praktijken aan te pakken."  Mathijs ten Broeke, woordvoerder Woonbond

Vooral private verhuurders in de fout

Private verhuurders zorgen voor onevenredig veel geschillen. Er liepen 142 servicekostengeschillen waarbij de verhuurder een woningcorporatie was, terwijl er 1.408 geschillen waren met een private verhuurder. Dat is bijna tien keer zoveel. Terwijl de Huurcommissie zich hoofdzakelijk bezighoudt met de gereguleerde huursector, die voor 82% uit corporatiewoningen bestaat en voor slechts 18% uit private huurwoningen.

Wat ook opvalt is dat woningcorporaties in 42% van de geschillen over servicekosten gelijk kregen, terwijl dit bij private verhuurders slechts 10% is. Ook gaat het bij commerciële verhuurders vaker mis in gehele wooncomplexen.

Maak collectieve procedures makkelijker

Featured

Huurders met zonnepanelen soms duurder uit

Huurders met zonnepanelen blijken bij een aantal energiebedrijven duurder uit te zijn dan huurders zonder zonnepanelen. Dat blijkt uit onderzoek van de Woonbond.

Alle energiebedrijven berekenen extra kosten voor huishoudens met zonnepanelen, maar doen dat op verschillende en niet altijd zichtbare manieren. Er zijn aanzienlijke verschillen in de overstapkorting, de leveringskosten en/of de terugleververgoeding. Daarbij komt dat de meeste huurders met zonnepanelen servicekosten betalen voor de zonnepanelen én dat huurders gemiddeld minder stroom gebruiken dan mensen met een koopwoning. Deze verschillende factoren maken het lastig om te bepalen of zonnepanelen voor huurders nog financieel aantrekkelijk zijn.

Onderzoek onder 7 energiebedrijven

Begin mei deed de Woonbond daarom een eigen onderzoek naar de vraag of zonnepanelen voor huurders nog een aantrekkelijke optie zijn. De bond ging daarbij uit van € 3,- servicekosten per paneel per maand, en een gemiddeld stroomverbruik van 2.100 kWh per jaar. Bij 7 energiebedrijven is gecheckt wat de kosten van een eenjarig contract zijn en wat het verschil is zónder en met 5 zonnepanelen waarvoor jaarlijks € 180,- servicekosten betaald worden. Het ging om de volgende energiebedrijven: Budget Energie, Eneco, Essent, Greenchoice, Oxxio, Vandebron en Vattenfall.

Gemiddeld stroomverbruik van huurders met zonnepanelen

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren. U kunt deze cookies weigeren. Dit heeft geen invloed op de functionaliteit van de website.