GEEF UW MENING OVER DIT NIEUWE VERDEELSYSTEEM
In het vorige artikel (deel1) beschreven we al iets over het voorstel zoals dat nu aan alle bewoners uit de regio zoals aangegeven op het landkaartje wordt voorgelegd. Reacties zoals we die tegenkwamen op social media, zijn niet altijd juist. Zoals dat je al je wachtjaren kwijt zou zijn en opnieuw moet beginnen. Er wordt nu overgegaan naar een puntenstelsel dat wordt opgebouwd uit 3 segmenten: wachten, zoeken en situatie. Elk jaar wachten, levert één punt op (te beginnen met de reeds opgebouwde inschrijfduur); vervolgens bij 4x per maand reageren op een advertentie in woonmatch/Woningnet, levert ook één punt op (tot max 30 punten) en tenslotte de situaties waaraan punten worden toegekend. Te weten:
a) inwonend met kinderen;
b) relatiebreuk met kinderen;
c) problematisch thuiswonende jongeren. Deze categorie kan ook één punt per maand opleveren (tot max 12 punten).
Belangrijk is te weten dat ook de mogelijkheid van “puntenvermindering” bestaat. Dat kan o.a. voorkomen bij zoekpunten:
- Als niet meer actief gezocht wordt; per maand niet actief zoeken is min één punt
- Bij weigering uitnodiging bezichtiging min één punt
- Alle zoekpunten vervallen als men zonder tegenbericht niet verschijnt bij een bezichtiging of 3 maal een woning weigert
Puntenaftrek kan ook voorkomen bij situatiepunten:
- Situatiepunten vervallen na 3 jaar of zonder afmelding niet komen voor een bezichtiging en bij drie maal weigeren. Verleningen na 3 jaar is mogelijk als blijkt dat u nog steeds aan de criteria voldoet.
Werk mee aan deze vernieuwing van het toewijzingssysteem door uw mening hierover te geven in de periode van 2 juni t/m 28 juli. Voor meer informatie kijkt u op www.socialehuurwoningzoeken.nl of de nieuwe website van de gemeente Purmerend www.woneninpurmerend.nl
VOORSTEL NIEUWE WOONRUIMTEVERDELING
15 gemeenten en 14 woningcorporaties willen sociale huurwoningen op een andere manier gaan toewijzen en stellen een nieuwe aanpak voor. Wat gaat er veranderen in de regio’s Amsterdam, Amstelland-Meerlanden en Zaanstreek-Waterland en wat is de aanleiding voor deze (concept) aanpassingen?
Sociale huurwoningen zijn schaars en de wachttijden erg lang. Meer nieuwbouw is een oplossing maar niet voor de korte termijn. Daarom moet de verdeling worden aangepakt. Er wordt overgestapt naar een punten systeem waardoor zij die dringend op zoek zijn naar een woning meer kans krijgen op een sociale huurwoning.
De te verkrijgen punten zijn verdeeld in:
- Wachtpunten (dit is de inschrijfduur en blijft één van de belangrijkste pijlers) per jaar dat men ingeschreven staat worden punten opgebouwd.
- Zoekpunten (de mate waarin iemand actief zoekt; 4 reacties per maand is één zoekpunt)
- Spoedpunten (dit zijn situatiepunten; toegekend in de volgende omstandigheden). Bij a): inwonend met kinderen b): relatiebreuk met kinderen en c): problematisch thuiswonende jongeren
ELK COMPLEX KAN/MOET ZICH LATEN HOREN
Of u nu woont in een laagbouwcomplex of in hoogbouw, de aanwezigheid van een Bewonerscommissie (BC) of Flatteam (FT) is belangrijk voor de bewoners die u vertegenwoordigt en uw contacten met de woningcorporatie. Een bewonerscommissie heeft veel rechten en die zou u verloren laten gaan als er geen BC in uw complex aanwezig is. U heeft o.a. altijd recht op “informatie” en het recht zich uit te spreken over onderwerpen als beheer en beleid. De corporatie zal u dus op de hoogte dienen te houden van hun (onderhouds)plannen of in het ergste geval als het gaat over sloop/nieuwbouw van uw complex of wijk.
Als Bewonerscommissie kunt u altijd hulp van InterWhere inroepen om bij bepaald overleg aanwezig te zijn. De BC wordt gekozen uit en door de huurders van het complex en zij houden de andere bewoners weer op de hoogte van de gespreksresultaten. HV InterWhere ondersteunt de BC/FT (op dit moment zijn al ruim 30 commissies actief) zodat uw complex zo goed mogelijk wordt vertegenwoordigd in besprekingen met de corporatie.