Steeds meer gesjoemel met servicekosten
De Huurcommissie zag het aantal zaken over te hoge servicekosten het afgelopen jaar met maar liefst 60% stijgen. In de meeste gevallen kregen huurders gelijk en leverde hen dit een verlaging van honderden euro's op.
Huurders die in 2023 een procedure zijn gestart bij de Huurcommissie kregen in 87 procent van de gevallen gelijk, blijkt uit het jaarverslag. Dat leverde ze gemiddeld een verlaging van € 660,- op. Vooral private verhuurders worden door de Huurcommissie terecht gewezen.
Huurders betalen honderden euro’s te veel
De Woonbond ziet in de toename een duidelijke reden om te hoge servicekosten strenger aan te pakken.
"Het toenemende gesjoemel met servicekosten laat wel zien dat steeds meer verhuurders een verdienmodel maken van het ‘doorberekenen’ van kosten. Hierdoor betalen huurders honderden euro’s te veel. Het moet makkelijker worden om dit soort praktijken aan te pakken." Mathijs ten Broeke, woordvoerder WoonbondVooral private verhuurders in de fout
Private verhuurders zorgen voor onevenredig veel geschillen. Er liepen 142 servicekostengeschillen waarbij de verhuurder een woningcorporatie was, terwijl er 1.408 geschillen waren met een private verhuurder. Dat is bijna tien keer zoveel. Terwijl de Huurcommissie zich hoofdzakelijk bezighoudt met de gereguleerde huursector, die voor 82% uit corporatiewoningen bestaat en voor slechts 18% uit private huurwoningen.
Wat ook opvalt is dat woningcorporaties in 42% van de geschillen over servicekosten gelijk kregen, terwijl dit bij private verhuurders slechts 10% is. Ook gaat het bij commerciële verhuurders vaker mis in gehele wooncomplexen.
Maak collectieve procedures makkelijker